Nina Hemmingsson och Ellen Ekman (Lilla Berlins tecknare) i sitt samtal/ intervju inför publiken vid UppsalaComix 12 april. Hur får de idéer? Hur jobbar de? Hur slog de igenom?
Nu handlar det om..
Nina Hemmingsson
Slipper helst deadlines
– Jag har inte psyke för deadlines, sade Nina Hemmingsson.
Hon minns när hon skulle leverera en ruta per vecka till Aftonbladet. Det blev en press att skicka en ruta oavsett om hon var nöjd med resultatet. Hon berättar att det är ofta hon inte kan jobba och har ångest inför skapandet. Nu har hon istället lyxdealen att hon kan skicka när hon har något.
Det negativa ger inspiration
Nina Hemmingsson arbetar i rutor, inte dagsstrippar. Inspiration får hon mest från negativa saker.
–Krocken med mig själv.. och då är det bara att stiga upp ur sängen.
Hennes karaktär är på sätt och vis hon. Samtidigt inte helt. Karaktären får ofta säga vad hon hade velat säga i olika situationer
– Hon är mitt samvete.
Inga förebilder i serier (som räknades)
– Jag har ingen humor, säger Nina Hemmingsson torrt, vilket publiken skrattar åt.
Hon har inte haft förebilder i serier och aldrig sett sig som serienörd.
– Jag läste massor av serier som inte räknades som serier. Inger Edelfeldt, Claire Bretécher, Cecilia Torudd.
Hon tycker att killar till skillnad från henne ofta är säkra på vad de läst som barn, som Tintin till exempel.
– Det var som jag läste det helt själv, medan killarna ingick i ett kollektiv.
Nina Hemmingsson har gått konsthögskola och arbetar också som illustratör och med konstutställningar.
Det började i Ergo..
Nina Hemmingsson är från Uppsala och hennes första rutor var i Ergo, studenttidningen. (Detta minns jag! Jag bor i Uppsala). Sedan blev det Bang, Aftonbladet och Galago. Och genom Galago albumkontrakt med Kartago.
Nina Hemmingsson finns på twitter, facebook och instagram.