Läs den här om du inte redan följer den: theOatmeal.com
Exempel på webbserie som påverkar
The Oatmeal är ett strålande exempel på hur starkt genomslag tecknade serier kan ha och hur de kan påverka människor och i slutändan skapa rörelser för olika sakfrågor. Dels möjligt eftersom det sker via internet, men också på grund av seriens kraftfulla språk.
TheOatmeal började som enmansblogg
Jag började läsa the Oatmeal för några år sen. Den var då bara en rolig serieblogg om språk, webben och djur gjord av en webbdesigner.
Den om semikolon har jag delat många gånger..
Numer ett flermannaföretag
Bloggen drivs av Matt Inman och han kan hantera webben och kan övertyga.
Med absolut tonsäkerhet och enkla rena digitalt ritade bilder kan han sätta ord på det som irriterar och skaver (som telefonsamtal, värdelösa hemsidor, Columbus day).
På samma totalt reservationslösa sätt kan han också totalt hylla vissa produkter och företeelser som Sricachasås och mördarräkor.
Och bloggen har växt enormt. Numer är the Oatmeal ett familjeföretag som säljer merchandise och Matt Inman har också ett ovanligt stort engagemang med och från sina läsare.
Engagerar sina läsare och skapar engagemang kring sakfrågor(och annat). Exempel:
- Lyfte fram uppfinnaren Tesla, vilket ledde till en lyckosam insamling av pengar till ett Teslamuseum på Long Island i USA. Matt Inman har också varit mycket engagerad i sin bil från Tesla motors. Hm.
- Löpning. Hans serier om löpning har nu lett till Beat The Blerch lopp. (Jag springer (eh går..) själv det idag, fast virtuellt.)
- Spel. Genom Kickstarter samlade han in rekordmycket pengar till spelet Exploding kittens
Mer exempel här: http://www.mediapost.com/publications/article/242843/five-times-matthew-inman-won-the-internet.html